Подходящ период за пробиотици

Сара Шипицки, магистър фармацевт
Някога питали ли сте се как можете да балансирате храносмилането си и да премахнете определени храносмилателни проблеми, освен чрез спазване на правилна диета и редовно спортуване? Вероятно имате, а съществува и правилен начин да го направите – като използвате пробиотици. Още през 20-ти век пробиотиците разкриват изцяло нова област от биомедицината, в която непрекъснато се правят нови открития, а вече съществуващите – се потвърждават чрез извършване на различни проучвания.

Според определение на Световната здравна организация, пробиотиците са„живи микроорганизми, които, когато се прилагат в адекватни количества, предоставят полза за здравето на гостоприемника“.Пробиотиците често се наричат добри или полезни бактерии.

Чревна микробиота

Нашите черва са гостоприемник за милиарди бактерии, които се характеризират с изключително разнообразие. Еднословното име за тези многобройни бактерии е микробиота или чревна микробиота. Възможно е да срещнете и термина микробиом, който означава общият генетичен материал на всички микроорганизми, живеещи в нашите черва.

Нашата микробиота се бори срещу вредните бактерии и служи като подкрепа за осигуряване на имунитет срещу тях, действа върху имунната система и помага при храносмилането на храната, но също така оказва влияние върху нашите поведенчески и неврологични функции, както е установено в по-нови проучвания.

Начинът ни на живот може да повлияе на бактериите, намиращи се в нашите черва. По-голямата част от този начин на живот е нашата диета, след това физическата активност, различни вируси, с които влизаме в контакт, и инфекции, които получаваме, но също така и стресът, който в днешно време е спътник на всеки съвременен човек.

Поради всичко, изброено по-горе в състава и разнообразието на чревния биом настъпват промени. Броят на бактериите в червата ни може да намалее и да причини чревен дисбаланс и храносмилателни проблеми, като диария, запек, забавен метаболизъм, подуване на корема и спазми, както и други здравословни проблеми. Затова е много важно да поддържаме чревния баланс, за който от съществено значение е правилното съотношение между полезните и вредните бактерии.

Кога се препоръчва да се вземат пробиотици?

  • Когато искаме да имаме регулирано храносмилане;
  • Когато вероятността от храносмилателни проблеми е по-голяма;
  • Когато приемаме антибиотици;
  • Когато тръгваме на екскурзия;
  • При поява на ротавирус;
  • Когато диетата ни е дисбалансирана;
  • В по-напреднала възраст, когато метаболизмът се забавя поради физиологията на организма;
  • Когато имаме по-чести контакти с хора в затворени пространства, например през зимата, а именно в училища, детски градини, офиси и търговски центрове;
  • При чести, циклично повтарящи се храносмилателни проблеми , които не минават от само себе си.

Защо трябва да приемаме пробиотици, когато се лекуваме с антибиотици?

Антибиотиците са като двойно оръжие. Тяхната задача е да унищожат патогенните микроорганизми или микроби, които причиняват бактериалната инфекция. Но те не правят това избирателно (не са селективни), така че в същото време ще унищожат и добрите микроби в червата. Това действие ще предизвика дисбаланс на чревната микрофлора и растеж на нежелани микроорганизми.

За да не се случи това, се препоръчва винаги, когато приемате антибиотик да вземате пробиотик, но с адекватно времезакъснение. Добрите бактерии от пробиотичната култура ще се конкурират с вредните бактерии за местата в нашите черва и за хранителните вещества, броят и разнообразието на бактериите ще се увеличи, ще се осигури постоянен баланс и ще се предотвратят храносмилателни проблеми.

Антибиотиците унищожават също така и добрите бактерии в червата, поради което се препоръчва прием на пробиотици по време на антибиотична терапия. Пробиотиците осигуряват баланс в червата и предотвратяват потенциални храносмилателни проблеми.

Сезони и храносмилателни проблеми

По-топлото и влажно време, както и високите температури, дават възможност за по-лесно възпроизвеждане на бактериите, ето защо храносмилателните проблеми, като диария, се появяват по-често през пролетта и лятото. Такъв е и случаят с вирусите – установено е, че някои вируси се появяват само през определени сезони, докато появата на други не зависи от сезона.

Ротавирус

В световен мащаб вероятно всички деца ще се заразят с ротавирус поне веднъж до навършването на петгодишна възраст, а ротавирусът е най-честата причина за остра инфекция при деца между шест месеца и две години. Ротавирусът обикновено се появява през зимата и възрастните също могат да се разболеят от него.

Диарията и повръщането са придружени от значителна загуба на течности, което може да причини дехидратация, затова се препоръчва възстановяване на течностите и електролитите, прием на пробиотична култура с доказана ефикасност и практикуване на добра хигиена с цел предотвратяване на разпространението на вирусите.

Избери подходящата пробиотична култура, която отговаря на всички нужди на тялото.

Екскурзии

Когато пътуваме, промяна на рутинните и ежедневни дейности, както и свикването с нова диета може да доведе до проблеми с храносмилането, затова препоръката е още в седмицата преди да заминете на екскурзия да започнете да приемате пробиотична култура.

Освен всички споменати показания при по-възрастните хора може да се появи и нарушено храносмилане със съпътстващи проблеми като спазми и подуване на корема вследствие на нискокачествена храна, поради което поддържането на балансирана диета е трудно в забързаното ежедневие на съвременния свят. Това може да се случи и поради честотата на стресови ситуации, които не можем да избегнем.

Целта за избягване на всички тези проблеми може просто да се нарече балансирано храносмилане и подходящото решение за него винаги ще бъде пробиотик. Пробиотичните култури се различават една от друга, така че е изключително важно внимателно да изберем подходяща пробиотична култура, която да отговаря на всички нужди на организма.

Най-проучваният пробиотик, което означава добър, ефективен и клинично доказан избор за всички проблеми, изброени по-горе, е именно Lactobacillus rhamnosus GG. Ако приемаме Lactobacillus rhamnosus GG всеки ден, той е подходящ и за употреба до шест месеца.

Изберете правилния избор на спокойния корем!

Използвана литература:

  1. Probiotics in food: Health and nutritional properties and guidelines for evaluation – FAO Food and Nutrition Paper 85. WHO/FAO, 2006
  2. Chao et al. The seasonality of diarrheal pathogens: A retrospective study of seven sites over three years. PLoS Negl Trop Dis., 2019.
  3. Hasan et al. Factors affecting the composition of the gut microbiota, and its modulation. PeerJ., 2019.
  4. Huey Shi L et al. Beneficial Properties of Probiotics. Trop Life Sci Res., 2016.
  5. Jonathan Cohen, William Powderly, Steven Opal. Infectious Diseases, 2nd volume, 4th edition. Section 8, page 1390. Elsevier, 2016.  
  6. Bae. Prophylactic efficacy of probiotics on travelers’ diarrhea: an adaptive meta-analysis of randomized controlled trials. Epidemiol Health., 2018.
  7. Hilton et al. Efficacy of Lactobacillus GG as a Diarrheal Preventive in Travelers. J Travel Med., 1997.
  8. Capurso. Thirty years of Lactobacillus rhamnosus GG: A Review. J Clin Gastroenterol., 2019.
back to top