Пробиотици, пребиотици и синбиотици — обща информация

Асистент Тая Железник Рамута, магистър микробиолог
Пробиотичните бактерии придобиват все по-голяма популярност поради благоприятното им въздействие върху здравето. Наскоро ли открихме положителните ефекти на пребиотиците или тези открития са направени далеч назад в миналото? Какво означават понятията пробиотик, пребиотик и синбиотик?

Положителните ефекти на ферментацията на млечнокиселите бактерии върху здравето са известни още в античността. Гърците и римляните са знаели различни рецепти за млечна ферментация, египтяните са приготвяли кисело мляко от краве, козе и биволско мляко, а в Индия са пиели ферментирали млечни напитки няколко десетилетия преди новата ера.

Бактериите, които обитават червата, влияят значително върху здравето на индивида. Пробиотиците са живи микроорганизми, които в необходимите количества допринасят за здравето на гостоприемника, напр. имат положително въздействие върху храносмилането и подобряват имунната система. С термина пребиотик описваме неразтворимите фибри, които допринасят за по-добрата степен на преживяемост и растеж на пробиотиците и други, безвредни за здравето, микроорганизми в тялото. Когато комбинираме пробиотици с пребиотици в един препарат получаваме синбиотици. Консумирането на правилно подбрани пробиотици, пребиотици или синбиотици допринася за подобряване на здравето.

Приемът на правилно подбраните пробиотици, пребиотици и синбиотици допринася за подобряване на здравето.

На пробиотиците се приписват редица други полезни ефекти, като:

  • подобряване на метаболизма на лактозата,
  • укрепване на имунната система,
  • лечение на стомашно-чревни заболявания (напр. възпалителни заболявания на червата)
  • и алергии (напр. атопичен дерматит),
  • намаляване на телесното тегло и понижаване нивата на кръвното налягане и холестерола.

За оптималния ефект на пробиотиците е от решаващо значение да изберем правилния пробиотик за себе си, като например за предотвратяване на диария са необходими различни пробиотични бактерии от тези за укрепване на имунната система. Също така е от решаващо значение да ги приемамев достатъчно количество. Експертите твърдят, че оптималното количество приемани пробиотици зависи от вида на пробиотика, но общоприето е, че препоръчителната дневна доза е най-малко един милиард (109) пробиотични бактерии.

Всичко за пробиотиците, пребиотиците и синбиотиците

Пробиотиците са микроорганизми, които влияят положително на нашето здраве

Думата пробиотик идва от гръцките думи (pro-) и (-bios) и означава „за живота”. Този термин е въведен през 1954 г. от немския изследовател Фердинанд Вергин, който го използва, когато описва отрицателните ефекти на антибиотици и други антимикробни вещества върху чревната микробиота (т.е. бактериите, които обитават определена област, в този случай червата). В същото време той подчертава, че приемането на пробиотични бактерии има положителен ефект върху червата.

Нашият хранителен режим може да окаже съществено влияние върху състава на чревната микробиота, а когато искаме да я поддържаме здрава, можем да помогнем и като приемаме пробиотични бактерии. Приемаме пробиотици заедно с ферментирала храна, като кисели млека, кисело зеле и кефир или под формата на хранителни добавки.

Клиничните проучвания са доказали, че пробиотиците играят важна роляпри лечението на остра диарияпо време на почивка и предотвратяват появата ѝ след лечение с антибиотици.

Пребиотиците са фибри, които стимулират растежа и активността на пробиотиците

Пребиотиците са неразградима съставна част от храната, които стимулират растежа и/или активността на специфични микроорганизми в червата, като по този начин подобряват здравето на гостоприемника, в този случай човека. Следователно, пребиотиците са храна за избрани безвредни микроорганизми в червата (включително пробиотични микроорганизми) и могат да се използват като алтернатива на пробиотици или като допълнителна подкрепа за пробиотици.

Всички пребиотици са фибри, но не всички фибри са пребиотици. Фибрите се считат за пребиотик, ако стомашните ензими не могат да ги разрушат и не се абсорбират в тънките черва. За пребиотиците е характерно, че те могат да бъдат разрушени само от специфични микроорганизми в червата, които имат положителен ефект върху нашето здраве.

Пребиотиците намаляват честотата и продължителността на диарията, намаляват възпалението и други симптоми, свързани с възпалителното заболяване на червата, а също така представляват защита от развитието на рак на червата. Те допринасят и за по-висока абсорбция на минерали от храната, намаляват риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания, повишават чувството за ситост и допринасят за поддържане на нормалното телесно тегло.

Пребиотиците могат да се приемат с храната или под формата на хранителни добавки. Пребиотиците са класифицирани, напр. фруктоолигозахариди, които са съставна част от лук, чесън, аспержи и артишок; галактоолигозахариди, които са съставна част от броколи, зеле, карфиол и савойско зеле; ксилоолигозахариди, които могат да бъдат открити в меда и подсладител от бреза (ксилитол). Към пребиотиците принадлежат също полизахариди, напр. инулин, който е съставна част от банани и артишок, и нишесте, което може да се намери в картофите, ориза и зелени банани. За да се постигнат положителните ефекти на пребиотиците върху здравето, е необходимо да се консумират поне няколко грама фибри на ден.

Пребиотиците могат да се приемат с храна или под формата на хранителни добавки

Синбиотиците са комбинация от пробиотици и пребиотици

Препаратите, които съдържат смес от пробиотици и пребиотици, се наричат синбиотици. Този израз първоначално е бил използван от изследователите Гибсън и Роберфройд през 1995 г., които са добавили пребиотик към пробиотик с цел да подобрят преживяемостта на пробиотичните микроорганизми в червата.

Пребиотиците представляват източник на храна за пробиотичните бактерии в червата, които им позволяват да оцелеят по-лесно. Пробиотиците в присъствието на пребиотици имат и по-висока устойчивост към различни фактори на околната среда.

Защо все още е добре да приемате синбиотици?

  • допринася за по-балансирана чревна микробиота,
  • предотвратява запек и диария,
  • влияе върху имунната система,
  • допринася за намаляване на канцерогенните вещества в червата,
  • също действат като антиалергични средства и допринасят за предотвратяване на развитието на остеопороза,
  • както и за намаляване нивата на мазнини и захар в кръвта.

За да се осигурят положителни ефекти от приема на синбиотици, е необходимо синбиотиците да съдържат поне няколко грама пребиотици и доказано ефективни концентрации на пробиотици.

В сравнение с пробиотиците и пребиотиците, полето на синбиотиците е сравнително ново и по този начин също така по-малко изследвано. Вече са проведени няколко клинични проучвания, които показват положителните ефекти върху здравето при приема на синбиотици, но са необходими допълнителни изследвания, за да се покажат възможните предимства на приемането на синбиотици в сравнение с други хранителни добавки.

Източници:

  1. Gurry T., 2017. Synbiotic approaches to human health and well-being. Microbial Biotechnology, 10(5): 1070-1073.
  2. Pandey K.R. in sod., 2015. Probiotics, prebiotics and synbiotics – a review. Journal of Food Science and Technology, 52(12): 7577-7587.
  3. Markowiak P. in Slizewska K., 2017. Effects of probiotics, prebiotics and synbiotics on human health. Nutrients, 9(9): 1021.
  4. Zielinska D. In Kolozyn-Krajewska D., 2018. Food-origin lactic acid bacteria may exhibit probiotic properties: Review. BioMed Research International, 5063185.
  5. Panigrahi P. in sod., 2017. A randomized synbiotic trial to prevent sepsis among infants in rural India. Nature, 548: 407-412.
  6. Islam S.U., 2016. Clinical uses of probiotics. Medicine (Baltimore), 95(5): e2658.
  7. Wang L. in sod., 2018. The effects of probiotics on total cholesterol: a meta-analysis of randomized controlled trials. Medicine (Baltimore), 97(5): e9679.
back to top