Източници на витамин D

Урша Ярк, маг. фарм.
Витамин D може да се произвежда в кожата ни чрез излагане на слънчева светлина или може да бъде доставен на организма ни с храната. Особено през зимата (от октомври до април), нашата диета не може да ни осигури достатъчно количество витамин D. Ето защо приемането на хранителни добавки е най-разумното нещо за всички възрастови групи.

Витамин D се получава чрез ултравиолетова експозиция в кожата на повечето гръбначни и при определени гъбички. Животните синтезират витамин D под формата на витамин D3, докато гъбите произвеждат витамин D2. Растенията съдържат много ниски количества витамин D.

Витамин Д в Храната

Само ограничен брой хранителни продукта съдържат жизненоважни количества витамин Д. Но в някои страни има определени продукти, които са обогатени с витамин Д. В САЩ още през 1930 започват да използват мляко обогатено с витамин D и практически елиминират развитието на рахит при децата.

Най-важните хранителни източници на витамин D са рибеното масло, мазните риби като сьомга, скумрия и сардини, черен дроб и жълтък.

Източници на витамин D, маса

Производство на витамин Д

Производството на витамин D при излагане на слънчева светлина се осъществява на два етапа. Поради това не можем да генерираме твърде много витамин D в случай на дългосрочно излагане на слънчева светлина. Докато етап 1 зависи само от UV лъчите, при етап 2 се произвежда жизненото количество витамин D, от което тялото се нуждае.

Редовното излагане на слънце през слънчевите месеци поддържа оптимално ниво на витамин D без допълнителни добавки. От октомври до април, поради липсата на достатъчна слънчева светлина, приемът на витамин D чрез храната е много важен.

Специално внимание трябва да се обърне за тези групи от хората, които не се излагат достатъчно на слънчева светлина дори през летния сезон, като бебета, юноши и възрастни хора, които прекарват по-голяма част от деня в закрити пространства.

Кърмачетата, децата и възрастните хора са особено предразположени към недостиг на витамин D.

Хранителни добавки с витамин Д

На Българският пазар има много различни хранителни добавки, съдържащи витамин D3. В допълнение, има и храни, обогатени с витамин D, като мляко или бебешка храна.

Препоръчителната дневна доза са 400 IU (международни единици) витамин D на ден за деца до 1 година, което е равно на 10 μg. Тийнейджърите обаче трябва да получават 400 до 1000 IU / ден.

Препоръчително е да се използва витамин D в маслени суспензии, тъй като това предотвратява необходимостта от използване на добавки, които оказват влияние върху стабилността и могат да причинят алергични реакции.

За правилен растеж и развитие на костите препоръчваме използването на капки WAYA® D3в доза от 7 капки на ден за бебета и деца до 2-годишна възраст. Това количество съдържа 400 IU (10 μg) витамин D3 на доза и освен това пробиотичната култура Lactobacillus rhamnosus GG за балансирана микрофлора.

Вир:

  1. Benedik E., Fidler Mis N. New recommendations for vitamin D intake. Zdrav Vestn 2013; 82 supl 1: I-145–51.

Избери доказаното качество

back to top